Czyszczenie czy wypalanie dpf – czym różnią się te metody renowacji dpf?

Wraz z eksploatacją pojazdu, filtr DPF stopniowo ulega zanieczyszczeniu, co może prowadzić do problemów z mocą silnika i zwiększonego zużycia paliwa. W takiej sytuacji stosuje się dwie główne metody regeneracji filtra dpf: czyszczenie oraz wypalanie.  Na czym polegają i którą warto wybrać?

Wypalanie DPF – na czym polega?

Wypalanie DPF to metoda regeneracji stosowana podczas jazdy samochodem, która pozwala na samoczynne usunięcie nagromadzonej sadzy w filtrze. Proces ten może przebiegać w dwóch wariantach:

  • Pasywne wypalanie DPF – zachodzi samoistnie podczas jazdy na dłuższych trasach przy wyższej temperaturze spalin (powyżej 500°C).
  • Aktywne wypalanie DPF – inicjowane przez komputer pokładowy, który wtryskuje dodatkową dawkę paliwa w celu zwiększenia temperatury i dopalenia osadów sadzy.

Aby regeneracja pasywna była skuteczna, warto raz w miesiącu pokonać trasę o długości kilkuset kilometrów, utrzymując stabilną prędkość i obroty silnika. Niestety, ten sposób wypalania sadzy nie usuwa popiołu, który pozostaje w filtrze i stopniowo ogranicza jego przepustowość.

Czy jest sens postawić na czyszczenie filtra?

Kiedy samo wypalanie DPF nie wystarcza, konieczne może być profesjonalne czyszczenie filtra w specjalistycznym serwisie. Czyszczenie to usuwa zarówno sadzę, jak i popiół, dzięki czemu filtr odzyskuje pełną sprawność.

Istnieje kilka metod czyszczenia DPF:

  • Hydrodynamiczne czyszczenie – polega na płukaniu filtra pod wysokim ciśnieniem, co skutecznie usuwa wszelkie osady i przywraca jego przepustowość.
  • Ultradźwiękowe czyszczenie  – wykorzystuje fale ultradźwiękowe do rozbijania nagromadzonych cząstek, co pozwala na dokładne oczyszczenie wnętrza filtra.
  • Termiczne czyszczenie  – stosowane w niektórych warsztatach, polega na podgrzewaniu filtra do bardzo wysokiej temperatury w celu spalenia osadów.

Korzyści z zastosowania czyszczenia

Koszt czyszczenia DPF zależy od wybranej metody oraz modelu samochodu. Przy standardowym zastosowaniu czyszczenia DPF, cena zaczyna się od kilkuset złotych, co stanowi znacznie tańszą opcję niż wymiana filtra na nowy (kosztujący nawet kilka tysięcy złotych).

Korzyści profesjonalnego czyszczenia DPF:

  • usunięcie sadzy i popiołu,
  • przywrócenie pełnej przepustowości filtra,
  • zwiększenie wydajności silnika,
  • obniżenie zużycia paliwa,
  • zapobieganie kosztownym awariom turbosprężarki i układu wydechowego.

DPF – czyszczenie czy wypalanie – co wybrać?

Obie metody regeneracji DPF mają swoje praktyczne zastosowanie. Wypalanie DPF jest skuteczne na wczesnym etapie zanieczyszczenia filtra, ale nie usuwa nagromadzonego popiołu. Natomiast profesjonalne czyszczenie DPF to kompleksowa metoda, przywracająca filtr do niemal fabrycznego stanu. Jeśli zauważyłeś, że Twój samochód stracił moc, spala więcej paliwa lub na desce rozdzielczej zapaliła się kontrolka DPF, to znak, że filtr cząstek stałych wymaga interwencji. W Total DPF, filtry DPF przywracane są do parametrów fabrycznych bez wycinania, rozcinania i wypalania. Metoda hydrodynamicznego czyszczenia zapewnia 100% skuteczność i pełną regenerację filtra. Usługę realizowana jest w zaledwie 1 godzinę!

Ustawienia ciastek
Dostosuj ustawienia
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Używamy plików cookie Google Analytics. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za państwa uprzednią zgodą.
Reklamowe pliki cookies służą m.in. do analizowania efektywności działań reklamowych i śledzenia konwersji.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystkie
Ustawienia ciastek